جلال ذوالفنون

نام سه تار امروزه همه را به یاد استاد جلال ذوالفنون و نام استاد ذوالفنون نیز، همه را به یاد سه تار می اندازد!، چرا که عمر 67 ساله اش را وقف نواختن سه تار وآموزش آن کرده است.

جلال ذولفنون: در سال 1316 در آباده فارس متولد شد. در کودکی با خانواده به تهران آمد، تار پدر و ویلن برادرش او را با موسیقی آشنا کرد و باعث شد که از سن ده سالگی سه تار در دست بگیرد
.

برای ادامه موسیقی به هنرستان موسیقی رفت، در آنجا سه تار چندان مرسوم نبود بنا به گفته خودش، سه تار سازی نبود که همگانی باشد و فقط مخصوص بعضی خواص بود و تار بیشتر جنبه همگانی داشت) پس او نیز اجبارا تار را برگزید و در محضر استاد موسی خان معروفی آنرا فرا گرفت. در هنرستان با سازهای دیگر نیز آشنا شد و ویلن را نزد برادر بزرگترش (محمود ذوالفنون) آموخت اگرچه از نواختن سه تار هم غافل نبود و در مدت هشت سال آموزش وی در هنرستان سه تار، تار و ویلن را بخوبی یاد گرفته بود
.

همزمان با تاسیس رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبا به آنجا رفت و با شخصیتهای ارجمند موسیقی ایران از جمله مرحوم نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت آشنا شد و از این رو شناخت تازه ای از موسیقی اصیل ایرانی و امکانات وسیع سه تار کسب کرد و از سال 1346 تمام توجه و تجربه اش را بر روی سه تار متمرکز ساخت
.

در ادامه راه از روشهای اساتیدی چون ابواحسن صبا و ارسلان درگاهی و راهنمایی های ارزنده دکتر صفوت بهره فراوان برد
.

پس از اتمام دانشکده در همان جا و نیز مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه تار پرداخت
.

حضور در این مرکز موهبت کسب فیض از محضر اساتیدی چون سعید هرمزی و یوسف فروتن که از نوازندگان قدیمی سه تار بودند را برایش به همراه داشت
.

سبک وی در زمینه سه تار نوازی کاملا مشهود و منحصر به فرد است .او توانست پس از زنده یاد احمد عبادی که شرحش پیش از این رفت، نقش بارزی در شناسایی، آموزش و نوازندگی سه تار ایفا کند. تکنوازی استاد مانند یک ارکستر باشکوه است و نوای فاخته سه تارش انیس دلهای سوخته و جانهای عاشق است
.

استاد توانست به درستی سه تار را از انزوا خارج کند، در صحنه بیاورد و با ابتکاراتی بی نظیر گروه سه تار نوازی ایجاد کند. اگرچه نوازندگی استاد در کمال تکنیک و شیوه های تخصصی نوازندگی است، اما آنچنان حسی و تاثیر گذار است که مخاطب عادی را نیز مجذوب می کند تا با نوای سازش غمگساری کند یا به دست افشانی برخیزد
.

او آنگونه در ارائه آثار موسیقی با سه تارش ماهرانه عمل کرد که خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان نیز به موسیقی اصیل ایرانی مجذوب شده و به آموزش آن اقدام کردند. بیش از دو دهه است که کتابهای آموزش سه تار استاد به خاطر سبک جذاب، انتخاب ملودی ها و نغمه های دلنشین و محلی، به همراه آموزش ردیف و تعلیم گام به گام موسیقی بیشترین سهم را در آموزش این ساز داشته است. در این سالها که موسیقی سنتی متاسفانه مورد بی مهری واقع شده، هنوز کتابهای استاد ذوالفنون بیشترین تیراژ را دارد و علاقه مندان به آموختن سه تار از سازهای دیگر بیشترند
.

استاد ذوالفنون به همراه هنرمندان طراز اول در چندین کنسرت و جشنواره داخلی و خارجی شرکت داشته و همواره مورد توجه اهل قرار گرفته است
.

استاد علاوه بر تکنوازی که در دو آلبوم پرند و پیوند انجام داده است، با خوانندگان و نوازندگان زیادی اجرای موسیقی داشته است. او در دو آلبوم گل صدبرگ و آتش در نیستان به همراه شهرام ناظری توانست سبک نوینی را در نوازندگی گروهی سه تار و اجرای تصانیف عرفانی ایجاد کند و به همراه حسام الدین سراج آثاری چون شرح فراق را در داخل و خارج از کشور به اجرا گذاشت
.

او با یکی از نوازندگان بزرگ دنیا، هابیل علی اف، در آلبوم سرمستان علیرضا افتخاری همنواز بوده است.

+ نوشته شده توسط صابر در جمعه بیستم مهر 1386 و ساعت 17:18 |


Powered By
BLOGFA.COM


((نواي ماهور))